FAQ

Digitaal of online gaan, doet ‘ie dat ook?

Jazeker. En Stefan heeft ook een speciale showreel laten maken waarin hij vertelt over virtueel dagvoorzitten en hoe je zoiets het beste aan kunt pakken.

Weet je, Stefan is erachter gekomen dat digitale bijeenkomsten veel leuker zijn dan hij eigenlijk had verwacht…

Stefan Wijers winnaar Beste Dagvoorzitterschap. Wat is het juryoordeel?

In de ogen van de jury deed Stefan Wijers het beste dagvoorzitterschap van het jaar: een éénmalig optreden, waarbij de toegevoegde waarde van de gespreksleider aantoonbaar groot was. Het juryrapport zegt over het evenement voor de fuserende Amsterdamse opdrachtgevers Onze Lieve Vrouwe Gasthuis (OLVG) en Sint Lucas Andreas Ziekenhuis: “Stefan Wijers wist een complexe case op bewonderenswaardige wijze naar zijn hand te zetten en maximaal effect te sorteren voor zijn opdrachtgever en de circa 100 deelnemers van het topmanagement. Hij had het lef om zijn opdrachtgever uit te dagen het vertrouwde los te laten en buiten de gebaande paden te gaan. Tijdens de bijeenkomst zelf slaagde Stefan er in om een doelgroep die zich middenin een veranderende omgeving bevindt, te laten werken aan echte openheid en vertrouwen. Hij deed dit door een zorgvuldig vorm gegeven programma, zeer bewust ingezette wisselingen in toon, tempo en stijl, en een grote mate van kwetsbaarheid in zijn eigen opstelling. Stefan is het levende bewijs, hoeveel toegevoegde waarde een gespreksleider kan hebben, als de opdrachtgever hem vroeg betrekt bij het proces en er een wederzijds vertrouwen ontstaat”.

De Jury: Roel Dekker (NextNovelty), Marga Groot Zwaaftink (Commgres), Jan-Jaap In der Maur (Dagvoorzitter.nl), Nico Meyer (MeetingMonitor/Congreswereld.nl), Maarten Schram (IDEA) en Mike van der Vijver (MindMeeting).

Wat doet Stefan Wijers en waarom heb je hem nodig?

Zijn focus is 100% gericht op jou als opdrachtgever.
Wat wil jij bereiken en waarom? Als gelukt is wat jij wilt laten lukken, wat is er dan gelukt? Stefan brengt mensen dichter bij elkaar en helpt je concreet van A naar B te komen. Hij geeft richting aan gesprekken en koerst op resultaat. Vaak is de voorfase een zoekproces waar hij je helpt de juiste accenten aanbrengen.

Hoe ’good’ is zijn ’English’?

Onlangs volgde Stefan een intensieve persoonlijke taaltraining Engels bij de nonnen van Regina Coeli in Vught. Resultaat: een spreekvaardigheid die een ‘native speaker’ dicht benadert. Stefan leidde al eerder Engelstalige bijeenkomsten voor onder andere Akzo Nobel en Instituut Clingendael.

Hoe duurzaam (MVO) is Stefan?

Van A naar B reist Stefan altijd OV. Op de fiets naar het station, de trein in en dan te voet of met de OV-fiets (wat een uitvinding!) het laatste stuk. ’Weer of geen weer – paraplu en regenpak in de tas, steeds op alles voorbereid.’

Printen – als dat al gebeurt – met uitsluitend gerecyclede inktcartridges. Stefan zit in de cloud, waar hij documentatie opslaat, deelt en overal & nergens uit de lucht grijpt.

Wat kost Stefan Wijers?

Een dagdeel kost € 2.850,-. Een hele dag kost € 3.250,- exclusief 21% BTW en reiskosten á € 0,40 per kilometer gerekend vanuit Den Haag. Daarbij is alle voorwerk – voorbespreken, meedenken over een zo optimaal mogelijke opzet van de bijeenkomst en inhoudelijke voorbereiding – inbegrepen.

Wat is een heidag?

Heidagen zijn bedoeld om met een groep tot nieuwe ideeën te komen, plannen te maken voor de toekomst of om oplossingen te bedenken voor een lastig probleem. Iedereen heeft er behoefte aan om in deze tijd van crisis mee te praten over beleid, organisatie en werkplek, succes en… falen?

Een heidag is absoluut geen verzetje want er komen heikele punten op tafel, heilige huisjes worden gesloopt en taaie knopen doorgehakt. Maar dan; je uitspreken en meningen van anderen horen geeft lucht en ruimte. En van je af praten is heerlijk, je ideeën toetsen is gezond. En zien dat anderen het ook weleens moeilijk hebben, is louterend.

Zeven tips om een bijeenkomst succesvol te maken!

1. Bezint eer ge begint. Voor je een bijeenkomst, symposium, relatiemiddag of wat dat ook wilt organiseren, sta dan grondig stil bij de vraag, waarom moeten deze mensen naar mij toe komen? Wat beoog ik er precies mee, wat wil ik dat het resultaat is van het samenzijn?
Verplaats je vooral ook in de ander, waarom zou zij of hij een halve of een hele dag uit zijn agenda moeten schrappen om naar jouw evenement te komen? Wat valt er voor de gasten die komen te halen of te brengen?

2. Als je mensen uitnodigt, dwing jezelf dan om een tekst te formuleren die kort en bondig helder maakt waarom je mensen vraagt en wat je van hen verwacht op de dag zelf. Bijvoorbeeld meedenken over een concreet vraagstuk waar je mee zit of meedoen aan een discussie.

Probeer mensen al vooraf wat denkwerk te laten verrichten en zich te laten verheugen op de bijeenkomst waar je hen voor uitnodigt. Raak mensen, zodat ze denken ‘hier wil ik naartoe!’.

3. Gesprekken, debatten, brainstorms, paneldiscussie etc. worden leuker en levendiger als mensen elkaar goed kunnen zien en in de ogen kunnen kijken. Toneel/bioscoopzalen met vaste stoelen in een theateropstelling bieden dat doorgaans niet.
Kies bijvoorkeur een locatie en een zaal met voldoende (dag)licht, goede akoestiek en de mogelijkheid om losse stoelen in een cirkel of tegenover elkaar te kunnen neerzetten.

4. Soms kan een podium handig zijn om het zicht van met name een groot publiek te verbeteren. Vaak schept een podium echter onnodig afstand en kan beter weggelaten worden als het enigszins kan. Vermijd ten allen tijde de ‘afgerokte’ forumtafel waarachter mensen plaats moeten nemen en kies liever voor staan en statafels.

5. Bij voorkeur een wat krappere ietwat te kleine ruimte, dan een te grote ruimte waar je in verzuipt en geen sfeer te bekennen is.

6. Regelmatig willen opdrachtgevers een panel vragen om een discussie te helpen voeren. Dat kan aardig zijn als de panellisten echte smaakmakers zijn en onderling van mening verschillen. Mijn ervaring is echter dat panels (zeker grote panels van meer dan twee á drie personen) de gespreksdynamiek benadelen en ervoor zorgen dat de zaal amper nog aan het woord komt.
Kies als panellid in ieder geval één rebel die de knuppel in het hoenderhok durft te gooien, ook als dat niet direct strookt met je eigen belang als bijeenkomstorganisator. Een kwetsbare opstelling waarbij bewust kritiek in huis wordt gehaald, betaalt zich altijd positief terug.

7. Zorg voor afwisseling in je programma. Geen reeks van sprekers achter elkaar met ieder een (lang) verhaal aan de hand van tig sheets in PowerPoint. Hét recept om je gasten direct in te laten dutten. Hetzelfde geldt voor films als start van een bijeenkomst. Bewegend beeld voorzien van een sonore voice over en een lekkere beat gaat onvermijdelijk dufheid en passiviteit creëren. Doe dat liever als mensen lekker bezig zijn geweest en even rust nodig hebben.

nl_NLNederlands